Dbs Tomahawk

Fikk tak i denne tomahawken forleden. Mulig den eneste i landet(!?) med denne dekoren på. Har selv aldri sett en tomahawk med “buttefly” merkene fra kombisykkelen. Men, sykkelen har massevis av patina og ingenting tyder på at den er uorginal

Vist 2035 ganger. Følges av 5 personer.

Kommentarer

Det er vel ingenting som slår Tomahawken når det gjelder design. Disse husker jeg godt fra oppveksten min på 70-tallet.
Det var bare de råeste av de knallharde råe gutta som syklet rundt på slike.

Fenomenal sykkel.

Hei Petter, – hva betyr SCA-klistremerket på bakskjermen?
Husker at mange DBS-syklene hadde disse merkene før den røde refleks-randen kom.

Gratulerer med nyanskaffelsen, litt av et funn!

Ser den har samme baklys som endel Tempo-er

Er ikke helt sikker på hva SCA betyr, dessverre. Men er rimelig sikker på at det bare er 70-talls syklene som har disse på bakskjermen.’

Baklykta er lik som tempo corvette 300, tempo trigger, sprint, comet med mer. Men denne har en liten detalj som er annerledes. Det er nemlig ikke skiltlys i bunnen på den. På tempoene er glasset under hvitt, på denne er det rødt.

Instrumentpanelet er vel lånt fra Apache? Samme speedometer som jeg hadde på min Apache. Å gu så stolt jeg var fordi jeg fikk min sykkel det første året man gikk over til bare en pukkel i bakkant av setet og ikke lenger hadde det ryggstøet i setet som “knakk” etter kort tid. En ulempe med den nye Apachesykkelen var at den store heavvye girsjalteren på stanga var byttet ut med en moderne pinglesak på styret. Det var tider, unge helter med nye sykler!

Jeg fikk også Apachesykkel akkurat i overgangen til pingle-saken, men valgte å ta “overliggeren” som hadde stått fra sommeren før på Domus på Andselv.
Det var ikke snakk om å ha den nye sykkelen, den gamle var jo bare SÅ mye finere.

At jeg senere nesten ble tante siden giret girte i fri som det selv ville, var en helt annen sak. Mor mi, ho salige Anne-Lise fikk pisket far min, han stakkars lydige Finn bort på Domus og da ble det ombygging til girløs sykkel på kvelden…

;-)

Forståelig at det var viktig å sikre slekta, men styregir hadde gjort nytten. Var litt brutalt å gjøre sykkelen girløs, men det var kanskje en hevn mot jernhesten.

Det var enten nøttene eller girstanga, – ikke noe diskusjon der.

Tomahawken var en ønskedrøm, men foreldrene mine hadde hørt at den var vrien og sykle på (ustabil og lett å velte med) så den var out of the question.
Apachen gikk til nød.

“dashbordet” som vi kaller det, er ikke spesifikk til noen modell så vidt jeg vet. Det er ekstrautstyr, akkurat som speedometer, lys, dynamo med mer. Så dette er options og ikke orginalutstyr.

Trist å høre om apachen din Knut. Men på den lyse siden så hadde du jo forsatt den tøffe salen. Og de kom jo orginalt uten gir også. Så det gikk vell til nød? :D

Jeg husker jo godt den handelen da sykkelen ble innkjøpt – min første store handel må vite. Dashbordet var ferdig montert på Apachen min og slik mener jeg ganske bestemt at det var for alle som ble solgt hos Leif Bjerck i Vadsø. Og det var ingen ekstrakostnad, men jeg skal ikke kavere. Det kan jo hende forhandleren satte prisen og utstyret basert på trend. :-D

Speedometeret monterte jeg noen uker senere og det kostet kr 94,- og det var en monstruøs pris for en ubemidlet 10 åring. Fattern måtte skyte inn ca 100 % av den kostnaden (også).

Jeg tror også dashbordet var ferdig montert på min Apache, og speedometeret var for 26" hjul.
Jeg husker ikke prisen på speedometrene, men jeg og kameratene mine hadde denne typen.
Det var “de beste” syntes vi, og jeg tror nok også at jeg (eller kameratene mine) ikke klarte å legge sammen til så stor egenandel for å få fartsmåler på sykkelen.

94,- måtte jo være omtrent 10% av kjøpesummen? Jeg tror jeg betalte ca 1000,- kroner for 5-girs racersykkelen med “nedoverstyre” som jeg kjøpte etter Apachesykkelen.
Det ble både speil, speedometer og skvettlapper på den også…

Det er skikkelig nostalgi å se på slike bilder av gamle sykler.

Morsomme historier dere glimter til med. :D

jeg har faktisk ett nytt sanden speedometer i orginal-eske med prislapp! Jeg kan skjekke kjøpesummen på dette senere.
Jeg mener at disse syklene kostet rundt 800kr uten ekstrautstyr. Men priser kunne jo garantert variere fra forhandler til forhandler. Jeg tror også at dashboardene ikke var bestemt kun for apachen. Det passer jo greit på tomahawk også, uten modifisering. Men jeg er ikke fasiten på dette :D

GAMLE TRÅSYKLER (87 bilder)

 

Bildesamlingen (20881 bilder)

 
Annonse

Nye bilder